KvK-nummer 71359745.
info@allemaalgezond.nl

Winterdip of winterblues

Winterdip of winterblues

Een winterdipje?

De dagen worden korter, het word steeds kouder en ook steeds grauwer buiten.. Je gaat daardoor minder naar buiten en voelt je snel futloos en moe. Hoe komt dat nou?

De grote boosdoener is de verstoring van de natuurlijke dag- en nachtritmes van het lichaam, wat ervoor zorgt dat je in de herfst en winter je moe, depressief en neerslachtig kan voelen. Het is vaak het gebrek aan licht omdat de dagen in de winter korter zijn, de zon minder schijnt en de zon pas later op komt dan in de lente en zomer. Je biologische klok kan daardoor ontregeld raken in het najaar. En naast de ontregelde biologische klok spelen ook bepaalde stoffen in de hersenen een belangrijke rol bij je depressief of neerslachtig voelen in de herfst en winter. Een van die stoffen is melatonine.

Melatonine is een hormoon dat wordt aangemaakt in de avond en ervoor zorgt dat je lekker in slaap kan vallen. Wanneer de dagen korter worden zal er dus bij sommige mensen meer melatonine aangemaakt worden waardoor je snel slaperig kunt zijn. Ook kunnen spanningen en ervaringen uit het verleden die stress bij je kunnen veroorzaken een rol spelen bij een winterdepressie, net zoals bij een ‘normale’ depressie het geval is.

Een ´winterdipje´ of ´winterblues´ is vrij onschuldig en kan je met wat simpele aanpassingen gelukkig tegengaan zodat je minder vermoeid bent, je beter kan concentreren, je fitter en vrolijker voelen. Sommige mensen kunnen ook heftigere klachten hebben waardoor je eerder spreekt van een winterdepressie.

Beiden komen bij honderdduizenden mensen in Nederland voor, vooral bij vrouwen blijkt uit onderzoek. Voel jij je lange tijd echt heel ongelukkig, oververmoeid, lusteloos, prikkelbaar en somber? Dan raadt ik je aan om hulp te zoeken door met iemand te gaan praten of bijvoorbeeld een behandeling zoals lichttherapie. Gelukkig zijn vaak zijn de meeste problemen op te lossen door simpele aanpassingen. Lees hieronder de tips:

  • BUITENLUCHT – Maak ’s ochtends vroeg een wandeling buiten, maakt niet uit wat voor weer het is of hoe koud. In de ochtend zit er veel ‘blauw’ in het licht en blauw licht remt de aanmaak van melatonine, het slaaphormoon.
  • VOEDING – Probeer gezond te eten en zoveel mogelijk vette happen, overmatig alcohol en suiker te vermijden. Vettig eten, alcohol en suiker zorgen ervoor dat het energieniveau in je lichaam even piekt maar daarna weer heel snel daalt, waardoor je snel weer een vermoeid en futloos gevoel krijgt en je somber gaat voelen. Ga bijvoorbeeld voor fruit, groenten, noten wanneer je trek hebt tussendoor of een stukje pure chocolade en matig je alcohol gebruik.
  • BEWEGEN – Ga sporten of in ieder geval bewegen in de buitenlucht. Neem bijvoorbeeld de fiets in plaats van de auto of ga lekker wandelen naar de supermarkt als het mogelijk is.
  • GEZELLIGHEID – Maak het huis gezellig met kaarsjes, kerstverlichting of ga samen met vrienden of familie wat doen zodat je uit je dagelijkse sleur komt en lekker afleiding krijgt.
  • SOCIAAL – Kom onder de mensen, leer bijvoorbeeld nieuwe mensen kennen of maak een praatje met iemand. Dit kan vaak ook helpen om je net dat extra zetje te geven van somber naar blij omdat je trots kan zijn op jezelf wanneer je zoiets doet.
  • Slik vitaminen als aanvulling op je dagelijkse voeding.
Probeer vooral niet bij de pakken neer te gaan zitten en toe te geven aan het sombere gevoel. De winter kan hartstikke mooi zijn, hoe grauw en koud buiten het ook is! Geniet van de kleine dingen en zorg goed voor jezelf. En kijk alvast lekker uit naar de feestdagen 😉

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *